сряда, септември 12, 2012

Портокалово суфле с Гран Марние







Рецепта за 2 суфлета в чаши с вместимост 200 мл 
/от zencancook/

3-4 портокала
2 големи яйца
5-6 суп. л. захар
2 суп. л. царевично нишесте
1 суп. л. Гран Марние или портокалов ликьор
около 20 гр. масло за намазване на формите 
пудра захар за поръсване

Яйцата се изваждат от хладилника и се оставят на стайна температура за 1-2 часа. 
1/Първоначално мислех да използвам 4 портокала, но тези бяха много сочни и от 3 успях да добия поне 150 мл сок. Не съм го мерила, но ми изглеждаше достатъчно за две суфлета, които накрая се получиха много ароматни. Като цяло е добре да се използват наистина сочни портокали, а не от онези суховатите с блед цвят.
Кората на един портокал се настъргва ситно и се заделя. В купа се изцежда сокът на портокалите, които се използват - 3 или 4 и се оставя встрани.



2/ В друга купа се поставят отделените жълтъци. Белтъците се заделят и се разбиват на по-късен етап. Към жълтъците се прибавят 2 суп. л. захар и царевичното нишесте. Разбърква се с телена бъркалка докато се получи еднородна смес. 


Добавя се портокаловия сок и се разбърква още веднъж, за да се смеси добре. Изсипва се в тенджерка или друг подходящ съд


и се оставя на котлон на средно силен огън като се бърка непрекъснато с телената бъркалка докато сместта се сгъсти и стане като крем. Това отнема около 5 минути. Снема се от котлона, прибавят се настърганата портокалова кора и Гран Марние или портокалов ликьор, разбърква се, прехвърля се в чиста купа и се оставя встрани да изстине напълно. 


3/ През това време се приготвят формите. Аз съм използвала обикновени чаени чаши, всяка с вместимост 200 мл. Могат да се използват и форми за суфле. Маслото се разтапя на бавен огън. С помощта на четка се мажат дъното и стените на формите като се правят вертикални движения с четката отдолу нагоре. Правилното приготвяне на формите е важна стъпка за успешен краен резултат. Писала съм повече в предишни публикации за този тип десерт. След това се оставят в хладилник за пет минути да се стегне добре маслото. Намазват се по същия начин с втори пласт масло и се покриват със захар. Това се прави като се изсипе по една супена лъжица захар на дъното на всяка форма и под наклон се завърти така че да се покрият плътно стените. Оставят се встрани.


4/  Белтъците се разбиват на средно висока скорост на миксера докато се образуват меки връхчета, които задържат формата си. Добавят се постепенно 1-2 суп. л. захар и се разбива на най-висока скорост само докато започнат да се образуват твърди връхчета, които могат да задържат формата си. 
5/ Една трета от разбитите белтъци се добавя към изстиналата портокалова смес. Разбърква се с телена бъркалка до еднородност, за да се "отпусне" сместта. Останалите разбити белтъци се добавят на два пъти като след всяко добавяне се размесва внимателно с шпатула до пълно смесване.


6/ Формите се пълнят догоре с така приготвената смес. Повърхността се заравнява с нож и ръбовете се почистват от полепналата смес със салфетка или кухненска хартия. 


7/ Фурната се загрява до 180 С /160 С - вентилаторна/ като в нея се поставя плитка тава /най-добре с дебели стени, а не от онези леките за печене на бисквити/. Когато е достигната необходимата температура, тавата се изважда и в нея се поставят приготвените форми. Пече се за 15-20 минути. Вратата на фурната не се отваря по време на печене. 
Суфлето се сервира веднага, защото бързо губи от обема си  при рязката смяна на температурата. Поръсва се с пудра захар по желание.  

26 коментара:

  1. Дани,много слънчево суфле:))))
    В портокалови кори съм правила и наистина е много ефектно при сервиране.......,а твоите суфле-чашки са прекрасни!:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Имаш нова дреха от мен,Дени:)))))))))

      Изтриване
    2. Да, наистина изглежда ефектно по този начин, но никак не ми се занимаваше с дълбаене на портокалови кори :-)
      Ти за дрехата не се тревожи, аз вече съм свикнала на всякакви имена да отговарям :-)
      Благодаря ти, Миленка!
      Поздрави

      Изтриване
  2. Дени,
    прекрасно суфле!Майсторка си!знам как се прави суфле и как спада и въобще те признах! за пореден път!
    Много слънчеви снимки, дори само те повдигат духовете :) И зареждат, няма значение от сезона!
    Струва си човек да си спретне един портокалов десерт, заради всичките си сетива!
    Благодаря, че сподели и че си направила толкова прекрасни снимки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ха, наистина си струва, да :-)!
      Благодаря ти за слънчевите думи, Бети!
      Поздрави

      Изтриване
  3. Дени, чудно ти се е получило суфлето! Любим десерт ми е, но фурната ми е с особен характер и не ми се получава, така че ще се нахраня зрително от твоите прекрасни снимки! И при нас се захлади доста през изминалите дни, та съм в същата дилема като теб, дали да вадя зимните дрехи или да почакам още малко.:)Хубава седмица ти желая!

    ОтговорИзтриване
  4. Дени, суфлето е чудесно!
    Обичам да гледам снимките ти,
    докато стигна до приготвянето!
    Или с други думи, да се насладя на увертюрата!
    Прекрасно изпълнение с надигането на суфлето!
    И ме сгря сякаш отвътре!
    Благодаря!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Толкова хубави и красиви снимки правиш ,Дени , че чак забравям да чета под тях :) ! Много ,много те бива за снимане ...брависима :) !
    А суфлето е пракрасно , не съм правила и знам ,че е капризно ,но ще опитам някой ден :) !
    Хубава вечер ! С поздрав !

    ОтговорИзтриване
  6. Дени, суфлето изглежда превъзходно! Снимките ти са толкова професионални, че дори да липсва текст към публикацията, те ще разкажат за всичко - твоята емоция, твоите мисли и идея! Възхищавам ти се! Сърдечни поздрави! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Ох, ох суфленце как приказно и сочно ми изглежда и как ми се иска и аз да го вкуся на секундата. Снимките са великолепни! Голяма прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  8. Как хубаво е литнало нагоре това суфле, страхотно е и като изпълнение, и като вкусове!!! Сърдечни поздрави, Дени :)
    Ей, няма да има сън тази вечер, усещам :))))

    ОтговорИзтриване
  9. Дени,
    и аз не мога да не се поклоня пред това височко суфле;) Портокалово- звучи ароматно, като за по-хладно обаче. Тук все още минава за лято, така че ще почакам и силно се надявам да е поне толкова пухкаво, колкото твоето.
    И да, царица на хубавите снимки си!

    ОтговорИзтриване
  10. Дени, грабна ме от раз! Само алкохола с нещо да го заменя, каква идейка имаш? Не знам дали ще успея да го докарам като твоето, но пък ще опитам, все ще е вкусно, сигурна съм! Така ми се ще да се протегна и да грабна едната чашка, как изкусително се е подало от нея... Но ще се задоволя и със снимките, засега.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз да си призная портокаловото суфле, от всички плодови, които съм опитвала до момента, ми е най-любимо вече. Алкохолът може и да го пропуснеш. Той е само една супена лъжица и се добавя за по-интензивен аромат.
      Моята фурна засега добре се справя с печенето на тия десерти, а иначе ако спазваш стъпките с приготвянето на формите и разбиването на белтъците, няма да имаш проблем. За тях съм писала по-подробно и с повече снимки в една стара публикация за шоколадово суфле - http://dropsofsweetness.blogspot.co.uk/2011/08/souffle-au-chocolat-two-loner-versions.html
      Надявам се да получиш добър резултат, Кенди!
      Благодаря ти за коментара!
      Поздрави

      Изтриване
  11. Дени,комплименти за снимките и най-вече ,че си успяла да запечаташ суфлето в целия си обем!Страхоооотно е!А аромата мога да си представя,много обичам дъх на портокал в нещо сладичко!Великолепен десерт отново!
    Хубаво утре!

    ОтговорИзтриване
  12. Ellerinize sağlık. Çok leziz ve iştah açıcı görünüyor.

    Saygılar...

    ОтговорИзтриване
  13. Хиляди благодарности за красивите коментари!
    Пожелавам ви хубав остатък от седмицата!
    Поздрави

    ОтговорИзтриване
  14. Никъде не съм виждала по-хубаво бухнало суфле от твоето, Дени! Мис Каприз е то, но си е намерило майстора в твое лице :)) Наредила съм си такъв десерт в списъка за правене, дано да се доближа поне мъъъничко до тази изключителна визия.
    Чудя се как имаш търпение да го изпечеш, аз веднага бих топнала пръст в тенджерката с топлия крем :)

    ОтговорИзтриване
  15. Лелеее Дени, какви шапчици си му направила на това суфленце!Много апетитно!
    Аз със моята смотана фурна това го НЕмога и за сега само ще се наслаждавам на твоите невероятни снимки и ще се моля да ми купят хубава фурна:)

    ОтговорИзтриване
  16. Христинка Христова12 септември 2012 г. в 23:42

    Чак ми се прииска времето вече да е студено за да хвана топлата чашка в ръка. Много вкусно изглежда, браво.

    ОтговорИзтриване
  17. Дени, обикновено спокойно следя публикациите ти,и се възхищавам на качествената презентация на рецептите ти, но този път не бих се въздържала да ти отправя комплимент- много си талантлива !:)А суфлето ще изпробвам задължително :)

    ОтговорИзтриване
  18. Еее, майсторка си на суфлетата, Дени!И аз се учих от теб, така хубаво си обяснила процеса (имам пред вид и предишни публикации).А портокаловото сигурно е чудесно, обичам аромата на портокал! Много успешни снимки и отлична презентация!

    ОтговорИзтриване
  19. Дени, направила си ослепително хубави снимки! Комплимент! Суфлето ти изглежда .... невероятно вкусно!!! Благодаря ти за чудесната идея! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  20. Отдавна се каня, да направя суфле вкъщи. Тук попаднах на рецептата, която подробно е обяснено :) Ще се възползвам от нея.

    Усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Чудесно! Надявам се да споделите отзиви! От всички плодови суфлета, които съм опитвала това с вкус на портокал го намирам за най-свежарско и пристрастяващо :-)
      Хубав четвъртък от мен!

      Изтриване