петък, юли 13, 2012

Домашно приготвен сладолед с канела и моят първи опит с машината за сладолед



сладоледът преди да престои във фризер








Продукти за 6 порции
(рецепта от herb&spice)

450 мл пълномаслено прясно мляко
4 жълтъка от големи яйца*
150 гр. захар
150 мл пълномаслена сметана
1 суп. л. канела **


* намалих количеството на жълтъците и използвах 3 като съответно намалих и количеството захар на 112 грама; просто 4 жълтъка ми се видяха много
** вместо канелен може да се приготви лавандулов сладолед като се използват 3 суп. л. свежи цветчета от лавандула, които се оставят в млякото за 1 час и след това се прецеждат. Преди да се добави сметаната се добавя 1 чаена лъжичка ситно нарязани цветчета от лавандула. На версията с кардамон ще отделя публикация, а за ванилов сладолед се използва 1 шушулка ванилия, която се оставя в млякото за 20 минути. След това се изважда, разрязва се и семената се изсипват в млечната смес.


1/ В дълбок тиган или тенджерка се слагат млякото и канелата и на средно силен огън сместа се оставя бавно да заври. Ако се използват ванилова шушулка или лавандула, съдът се снема от котлона, покрива се с капак и се оставя за съответното горепосочено време да се ароматизира с използваната подправка. Ако се използва канела, няма нужда сместта да се оставя за ароматизиране. Просто се снема от котлона и се оставя встрани докато се разбиват жълтъците.


2/ В отделна купа се разбиват захарта и жълтъците на ниска скорост на миксера докато се получи светла на цвят кремообразна смес. 


Ако се използват ванилия или лавандула, след като процесът на ароматизиране приключи, млякото се затопля отново на бавен огън, преди да се премине към следващата стъпка. 
С черпак се взема малко от топлата млечно-канелена смес и се изсипва при жълтъците. Разбива се с телена бъркалка и всичко се връща обратно в тенджерката при останалото мляко. Поставя се на котлон на бавен огън и се разбърква с дървена лъжица около 5 минути докато започне да се сгъстява и да се напластява по лъжицата. Като се прокара пръст по напластеното по лъжицата мляко, трябва да оставя трайна следа. Снема се от котлона и както пише в рецептата бъркането продължава докато се охлади сместта. Аз бърках 10 минути и след това прехвърлих сместта в чиста купа и оставих за около 40 минути да се охлади напълно. 


3/ В отделна купа се разбива за кратко охладената сметана и се прибавя към канелената смес. Разбърква се с лъжица, за да се смеси напълно. Купата се покрива с фолио и се оставя в хладилник да се охлади за поне 4 часа. След това ако се използва машина за сладолед, се следват инструкциите на съответната такава. След замразяването в машината, сладоледът може да се консумира директно, но няма да е толкова гъст, че да може да се оформя на топки, а ще бъде по-скоро под формата на кремкава смес. За да се стегне добре, може да се прехвърли в плитък контейнер и да се покрие добре с прозразно фолио /или пък да се постави в кутия с капак/ и да се остави за няколко часа във фризер. За по лесно оформяне при сервиране, сладоледът се оставя за половин час в хладилник или 15 минути на стайна температура.


Ако не разполагаме с машина за сладолед е необходимо да се направят следните усилия:
Приготвената смес се оставя в хладилник да се охлади добре, поне 4 часа. Прехвърля се във фризер, затворена в контейнер с капак, за 1,5-2 часа като се разбърква на всеки половин час и се разбиват кристалчетата, които са се образували. След като сместта е частично замразена, се прехвърля в предварително охладена купа и с вилица се разбиват ледените кристалчета. Може да се разбие с миксер или в кухненски робот, но трябва да се действа бързо, за да не се започне да се разтапя сместта. Връща се обратно в контейнера и се слага отново във фризера. На всеки час се повтаря процеса с разбиването - с вилица, миксер или кухненски робот, докато сместта стане гъста и кремкава. Когато желаната констиненция е постигната, могат да се добавят ядки, шоколад и бисквити. И след това така полученият сладолед се съхранява в затворен контейнер във фризер до десетина дни.

28 коментара:

  1. В къщи не обичат канела, иначе изглежда много добре. С какво мислиш мога да заменя канелата? Поздрави, Вили

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С тези подправки, за които съм споменала и в рецептата - кардамон, лавандула и ванилия. Оригиналната рецепта всъщност е за ванилов сладолед и ако в този му вариант ти се струва твърде семпъл може да се декорира с натрошени ядки или шоколадови стърготини, или просто със свежи плодове :-)

      Изтриване
  2. А пък ние сме 100% канелени фенове:)),а и сладоледени.....Така ,че Дени уцели ни в десятката:))))

    ОтговорИзтриване
  3. Незнам дали ще се впусна в сладоледени истории ,Дени ,но съм впечатлена от подробните ти описания . Сладоледа ти изглежда вълшебно ! Комплименти !
    С поздрав ! Хубав петък !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Приготвянето на домашен сладолед определено съдържа приключенски момент :-) и може да бъде доста предизвикателно занимание :-)
      Благодаря ти, Ив! Поздрави и хубав петък от мен!

      Изтриване
  4. Много се амбицирах да си купя такава машина, пробвах по другият начин, не се получи.
    Великолепна комбинация!Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С машина, приготвянето на сладолед определено се превръща в по-цивилизовано занимание :-)
      Благодаря ти!
      Поздрави и от мен

      Изтриване
  5. Чудесна публикация! А сладоледът е просто неустоим! Снимките са великолепни! Хубав уикенд, Дени! :)

    ОтговорИзтриване
  6. Дени, превъзходен е! И аз се замислях за тази машина, но след като сподели, че е доста шумна, а и предвид редките ни набези към сладоледа, мисля да си я спестя:))
    Прекрасен уикенд и много усмивки:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Шумна е, да. Моята струва под 20 паунда и за тези евтините четох, че основния недостатък е да вдигат шум. Има едни доста по скъпи, от порядъка на над 70 паунда, които нямат никакви странични ефекти, но ако човек не живее на място с 12 месеца лято в годината, не знам дали си струва да се притежават :-)Иначе определено спесяват всичките усилия по разбъркването с миксер и останалите ритуални занимания, съпътстващи ръчното приготвяне на сладолед.
      Хубав уикенд и от мен

      Изтриване
  7. Дени, чудесен аромат си избрала :)
    И снимките отново са страхотни!
    Усмихнат петък с поздрави от морето!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дани!
      Поздрави от дъждовните земи!

      Изтриване
  8. Дени, дояде ми се сладолед от хубавите ти снимки! Сега ще трябва да си преборвам мързела и да ходя до магазина. И май ще трябва да си купя най - после една машина за сладолед! От миналата година ту се навивам, ту се развивам...кухненските шкафове вече са претрупани на макс с уреди и посуда, и все си обещавам да купувам само неща, които наистина са ми нужни и ще използвам често...и все си намирам оправдания! Прекрасна публикация! Хубав ден и хубаво време ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Биби, и с моите кухненски шкафове положението е същото, и аз много се колебаех дали да я купя тая машина, че такава колекция от уреди съм си спретнала. Но сега поне съм щастлива, че мога да приготвям всичките си любими сорбета/тя и за това става/ :-)
      Благодаря ти и хубав уикенд!

      Изтриване
  9. Дени, обожавам канела, лавандула и кардамон, е последния ми е по-екзотичен и , ако трябва да избирам, той отпада...Чудесно представяне, бих добавила орехи и мед и няма нищо да остане за контейнера за 10 дневно съхранение.... И аз имам такава бръмчаща машина, която освен този съкрушителен недостатък, щото просто я пускам в друга стая.... има друг по-съществен- събира само 800 мл.- това е мойта порция само!!!!:) и за да я пусна пак , трябва да сложа тялото на въпросната машина отново във фризера и пак , .... и така 4 пъти

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, и аз не мислех, че сладоледът ще се задържи във фризера за повече от два дни. Доста бързо приключихме с него. Моята машина също не е с голяма купа - 1.2 литра, но поне засега не ми се е налагало да деля порциите. Инак това с чакането на купата да се замрази отново е доста неприятен момент, но пък поне успяващ да произведеш кремкава и лека смес :-)

      Изтриване
  10. Дени, тази българска дума инкорпорира много ми хареса;)))Шегувам се!
    Егати и снимките обаче, особено с напречната шушулка!!!! Страшни са!!!
    Сега се замислям дали пък нямам въйпиюща нужда от една машина- аз съм с ампутиран слух и имам три деца, така че умело мога да изключвам всякакви шумове, когато реша;)))
    Сладоледът е прекрасен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ако видиш в google translate превода на incorporate, ще се хванеш за главата. А българският глагол 'вкарвам' много неелегантно ми звучи :-). И въобще не смей да ме подхващаш на тема чуждици, защото в българските кулинарни блогове е пълно с кътъри, бордове и тишу хартия, от които на моменти свят ми се завива :-)
      И аз си мислех, че шумът няма да е проблем, но всъщност ми създава чувство на тревожност, сякаш всеки момент ще ескалира и никой не знае какво може да се случи после :-)
      Благодаря ти и хубави почивни дни!

      Изтриване
  11. Es maravillosos el helado casero sin aditivos es lo máximo ....te ha quedado perfecto es una tentación que haré en pleno invierno,abrazos y abrazos.

    ОтговорИзтриване
  12. Дани, десерта си го бива, обаче с тея снимки направо... както обичам да казвам "цепиш мрака" ха-ха! Страхотна си:)
    Усмихната неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ха ха :-) Успя да ме разсмееш! Благодаря ти за коментара!
      Хубав понеделник!

      Изтриване
  13. Днес и аз за първи път направих домашен сладолед,Дени,но май до машина чак няма да стигна...поне за сега де.Много ми допада идеята за аромат на канела,бая се замислих и аз дали да сложа,но сл. път ще опитам.
    Отново супер снимки!
    Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Канелата в този съвсем обикновен сладолед има доминиращ вкус, така че трябва да се внимава с какви други добавки се съчетава. Надявам се сладоледът ти да се е получил вкусен :-)
      Благодаря ти, Роси!
      Хубава седмица и от мен!

      Изтриване
  14. И аз ще го разбърквам през 1/2 час, но пък си заслужава, като гледам вкуса и аромата! Снимките ти са отново страхотни! Прекрасна нова седмица и ти благодаря за свежата публикация!

    ОтговорИзтриване
  15. Аз май съм пропуснала леденото десертче!
    Половинката ми обожава канела и да знаеш само как ще се зарадва на една такава канелена изненада?
    Страшни снимки направо, а на криво.... още по страшни:)
    Ех Дени...как го правиш?

    ОтговорИзтриване